måndag 28 november 2011

Integrerad samverkan (3) - i Sala

Idag tänkte jag ge er ett exempel på integrerad samverkan från Sala, en kommun i Mellansverige, där organisationerna är fullt ut gemensamt organiserade i ett samordningsteam i syfte att hantera ett gemensamt åtagande. Jag gör det genom att ge er det naket, inte genom mina ögon, utan direktkontakt via hela deras senaste månadsbrev. För mig andas både tonläget och ansatsen integrerad samverkan. Det finns ett stort VI i texten, inte ett projekt i marginalen som slåss för sin uppmärksamhet utan en taget-för-givet inkluderande attityd som inte vet något annat än vad den gör. Jag gillar dess berömmande, feedbackalstrande, budskap samtidigt som den inte på något sätt ryggar från ansvaret som ligger på myndigheterna att möta upp i samverkan med individen, inte något annat, i fokus. Jag blir glad när jag läser det och jag vill fortsätta stödja, uppmuntra och sprida ert goda exempel. Tack Anette för dina varma ord.

"Samordningsteam Sala: Månadsbrev – november 2011

Hej,
Då har november månad rullat på i rasande takt. Här hos oss har det även rasat in, men då i form av deltagare. Vi börjar nu närma oss 30 deltagare vilket känns spännande och utmanande. Med det så är det snart fullt hos oss. Att taket ligger på 30 deltagare är med det inte sagt en fast och stationär gräns, utan kan ändras utifrån vilka förutsättningar som finns. Vi kan efterhand bedöma hur många vi, på ett kvalitativt och professionellt sett, kan samarbeta med samtidigt.

I samverkansgruppen [remitterande instans med alla parter] står vi nu inför prioriteringar. Att tillsammans bedöma vem som har störst behov av samordningsteamet är inget lätt beslut. Det kanske är något som behöver få prövas och testas ett tag. Så ha lite tålamod.

Tålamod är även en egenskap vi i teamet behöver ha i stora mått. Vi får dagligen utmana oss då lockelsen kan vara stor till att överta ”förarsätet”. För vi behöver stå beredda att lyssna, utforska, stötta och inspirera våra deltagare till att bli huvudpersoner i sina liv och med det sätta sin egen färdriktning. Att vänta ut den kreativa och starka människa som finns bakom en sluten och ibland skugglik gestalt är fascinerande. Samtidigt är inte alla där i sin process att de är beredda att inta ”förarpositionen”. Det är lättare att vara passagerare. Med en konsekvens att vägen fram blir då någon annans.

Vi närmar oss 3 månaders uppföljning för de första deltagarna som aktualiserades till oss. Då är det läge för deltagarna att ställa sig frågan – har jag satt färdriktningen och är det jag som styr? Gör jag saker som för mig framåt? Här är det även viktigt att ni som handläggare har en tanke om hur uppföljningen på bästa sätt kan genomföras. Hör gärna av er till oss med synpunkter.

Vill även passa på att ge er handläggare lite feedback på ert arbete. Ni beskrivs som uthålliga, stöttande, trygga och hjälpsamma i alla lägen. Någon att hålla i då det blåser. All respekt till er och så härligt att höra tycker vi. Av erfarenhet är det inte alltid det låter så här positivt. Så sträck på er!

Snart är det juletid. En tid som väcker känslor - av olika karaktär. Deltagarna kommer att ha möjlighet att komma till oss alla vardagar under jul och nyårshelgen. Det kan vara skönt för vissa.

Nästa månadsbrev kommer till er i slutet av januari!

En god Jul och ett riktigt gott samordnings år 2012 önskar vi Er!

Anette Häggqvist
Verksamhetsledare Samordningsteam Sala"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar